STARTSIDEN   VÅRE SIDER    MISJON    BOKPROSJEKTET   PARAGUAY   INDIANERNE   FILM   BILDER   SØK   LINKER   OVERSIKT   KONTAKT

Korsets Seier 1. juni 1968

Fra Paraguay til Norge

Misjonærene Norheim  hjemme  igjen

Juledagen opprant  med  strål ende vær  i  Paso  Cadena,  og  gripende var  det å  se  de 350 indianere og paraguaycre  som var møtt  fram  til den tradisjonelle julefesten som  også  var  avskjedsfest for oss. Sterke var  de bånd som nå  måtte brytes ved  å ta farvel med indianerne. Men  det  kjentes deilig å  vite  at  misjonen var i gode hender  ved  våre  venner Ingrid og Knut Stuksrud. Da  vi 2. juledag startet fra  Paso Cadena    vår lange reise  til Norge  via  USA,  var også  mange  venner møtt  fram  for å  vinke oss av gårde. Det  var gildt  å komme til  Ypacaray og møte  alle de norske  misjonærkameratene. Nyttårs aften var de fleste misjonærene  samlet  hos   Førlands   til en  avskjedsfest. Takk, kjære kamerater, og Gud signe dere alle som  er tilbake i arbeidet! Det  var deilig å være  noen  dager i «Hytta» som vi har satt  opp     tomten til Oddmar Byberg. Vi ble ikke lite overrasket den siste søndagen i Ypacaray.  Filadelfiamenigheten i Asuncion  med deres  innfødte leder, Rogelio Duprat, og  hornmusikken  i  spissen kom for å takke oss ved  ord og toner for  hva vi hadde gjort for Paraguays urbefolkning, indianerne.

I februar reiste vi med fly til USA.  Det  siste vi så før flyet løftet vingene, var misjonærene Førland, Byberg  og Iversen  og  småpikene  Aina og  Dagfrid som  alle stod og vinket. Vi hadde ikke før fått kommet oss til ro i flyet,  før  våre   adoptivpiker.  Rutina og  Anita, sovnet. Mens  vi drog over Andes-fjellene, stepper og jungel, gikk  våre tanker tilbake til våre venner i Paso Cadena. Vi takket Gud for kallet og gjerningen, og bad ham beskytte og lede oss i  det store landet i vest.

Vi landet på flyplassen i Peru. I  det  landet  arbeider  misjonærene  Agersten.  Det   hadde  vært  gildt å besøke  dem, men  avstandene er så store, og tiden  var kort.    Om    morgenen   landet  vi  i  Miami,   Florida. Ennskjønt   vi  var  i USA,  var det varmt,   og  ofte  hørte  vi  det   klingende  spanske språket. Neste dag reiste  vi til Seattle. Det var en  opp levelse å se præriene,  Missisippi  og de mektige  fjellene fra flyet.  Vi var  ikke før kommet   ut av  flyet, før vi møtte Heimdals og  Ingrid og Kolbjørn  Lid. Hos  de  sistnevnte bodde vi  under  hele  oppholdet  i Seattle.  Det  var  kjært å  møte  alle i

Paraguay-misjonen og delta i møter. De vennene har stått oss så nær helt  fra  vi startet misjon  i  Paso  Cadena. Så  hjertelig takk  skal  dere ha, alle sammen!   Vi  hadde flere møter i Seattle,  bl. a. skandinavisk møte i Filadelfiamenigheten der vi og Gunvor  Landfastøyen  talte. I den menigheten  er  Roy  Johnson pastor. Likeså hadde  vi møte  i sjømannsmisjonen,  der  en  ung norsk bror, Stebeck. er leder. Vi besøkte også  Assembly of God, der  Helene og  Halvdan Malvik hadde sitt åndelige hjem. Likeså hadde vi flere møter hos  norske lutherske venner.  Vi  gjestet også  Sigrunn  og Jens Olaussen som  har sitt hjem nær den kanadiske grense. Også der hadde  vi møter. Det var de som var med og startet Paraguay-misjonen, og vi merket at  deres hjerte fremdeles var knyttet til indianerne i Paso Cadena.   Vi  var  også  i Vancouver   i Canada  og besøkte den menighet der Ole Lima er  pastor. Der var  det mange norske. Det  var en  god ånd i møtene. Der  på stedet  besøkte  vi  et  eldre  ektepar, Kvamme, som arbeidet som evangelister i Canada i mange år  og har  nedlagt et  godt arbeid.  ofte på nybrottsfelt. Likeså var  vi i Victoria, British Colombia,  og besøkte  Håkon Reigem og hustru. De samlet en del norske venner og hadde fest for oss, og  der viste vi film fra Paraguay. Vårt   siste   oppholdssted  i  Statene var  hos  Leo  Hall fra Hamar,  som  bor  i  New   York  State. Vi reiste fra Seattle til  New  York  med  tog i  tre døgn,  og det var en  svært interessant  tur. Også der var vi på et norsk  møte. Det var  gripende å se at  mange søkte frelse.   Det  var  en  opplevelse å  se arbeidet blant  pinsevennene    nært hold, selv om   vi  også i andre menigheter  så ting som er ukjent på  våre breddegrader. Så takker  vi dere alle. våre kjærer venner  i  USA   og  Canada  for tiden og  for  all kjærlighet og gjestfrihet mot oss. Påskelørdagen  fortsatte vi var siste etappe på  reisen fra New York  med   et islandsk  fly via Island  og  landet     Fornebo kl. 4  påskenatten.  Trass  i at flyet var 12 timer forsinket, var familie og  venner  fra Oslo  og Fetsund  møtt  fram.  Det var deilig å være på norsk jord igjen, og med  hendene fulle av  blomster bar det  av sted til Haga,  der  de alle  gav  oss et varmt velkommen.

Beste hilsen deres venner,

Bergljot, Rutina, Anita og Olav Norheim.

Vår  adr. i  Norge:  Øyavegen, Fetsund. Tlf. 721165.